pozadí

pátek 16. března 2012

Zavinovačka pro miminko - fotonávod

Tutorial - A Swaddling Blanket


Loni se strhla velká charitativní akce šití zavinovaček pro donošené i nedonošené novorozence v porodnicích po celé republice. Pomáhala jsem tehdy organizovat sběr zavinek pro brněnskou porodnici, letos jsme akci zopakovali pro druhou nemocnici v Brně. Pro všechny, kdo se byli ochotní zapojit, jsem vytvořila tento podrobný návod, podle kterého zavinovačku zvládne i začínající švadlenka. Pokud vám poslouží pro vaše soukromé účely, budu jedině ráda, že moje snaha je i nadále někomu užitečná. Velikost je určená na novorozence, když budete chtít zavinku používat pro miminko i později, určitě si rozměr upravte (zvětšte), ideálně na 90 x 90 cm. Později můžete hotový výrobek používat jako deku na pasení koníků či na přikrytí.

1. Budete potřebovat čtverec 75 x 75 cm z vrchní látky (dětský ale i neutrální motiv) 100% bavlněné plátno, stejný čtverec z vnitřní látky (ideálně nějaká světlounká, ne červená, kdyby miminko krvácelo, nebylo by to snadno rozpoznatelné) a z vatelínu 80 x 80 cm (ideální silnější, zavinky se budou velmi často prát a vatelín slehne, já dávám 120g dvojitě, nebojte se ani tužšího, on fakt časem a používáním trochu změkne, máme vyzkoušeno, že funguje taky dobře). Vatelín má rozměry trošku větší, protože se rád tahá, tak aby vám kousek někde nechyběl, větší přebytky se po sešití odstříhnou. 2 pásy látky asi 120 cm dlouhé a 7 cm široké na tkanice, suchý zip 12 - 15 cm dlouhý.
Pokud budete látku kupovat, z klasické šíře našich látek 150 cm vám na šířku vyjdou 2 zavinky, takže stačí koupit 120 cm (fousek se spere, 75 cm na zavinku + 4 tkanice, každá 7 cm) a máte na 2ks:-) Světlé látky dovnitř pak stačí 80 cm. Všechny látky vyperte na 60 stupňů - na tolik se budou prát i v porodnici. Vyžehlete a při žehlení si tkanice zrovna přežehlete napůl a okraje složte dovnitř (bude vidět na fotu).



Zarovnejte látky a jeden roh (bude u hlavičky) stříhněte mírně dokulata (já to nemám a je to chyba, po ušití celé zavinky není poznat, kde je vrch - hlavička, a při nesprávném otočení nesedí tkanice tam, kde mají). Oblouk si obkreslete podle talířku, hrnce, čekoholiv:-)


2. Položte vatelín, na něj vnitřní světlou látku lícem nahoru a navrch vnější barevnou látku lícem dolů. Takže obě látky jsou otočené lícem k sobě a pod sebou mají vatelín. Při kraji sešpendlete. Mám hlazený vatelín, proto ho můžu mít dole, neleze mi do zoubků mašiny, pokud vám to dělá neplechu, celý "sendvič" otočte a šijte po vatelínu, důležité je, aby obě látky byly otočené lícem k sobě, jestli je vatelín nad nima nebo pod nima je jedno. Sešijeme celé dokola od kraje asi na patku nebo na 1 cm, ale nechejte někde na rovné straně 20 cm volných na protočení! Odstříhněte švové přídavky v rozích.








3. Obraťte na líc a otvor si zašpendlete, prošijte těsně u kraje. Nemá cenu ho tady zašívat ručně, na mašině opravdu stačí. Oblouk u hlavičky není potřeba nastříhávat.



4. Celou zavinku dokola zase prošpendlete, ať kraje hezky leží a prošijeme ji ve vzdálenosti 3 - 5 cm od kraje, jak si zvolíte, na té vzdálenosti až tak nezáleží, jen ji udržute stále stejnou. Tady můžeze vyzkoušet patku s vodičem, rysky na stehové desce a podobné pomůcky:-)



5. Už to vypadá, jako opravdová zavinovačka, že? Teď nás čekají jenom "pomůcky". První bude suchý zip, ten pomůže maminkám na takové to rychlé přichycení, protože ony se ty miminka umí pěkně mrskat a kroutit:-) Máme ho v délce 12 - 15 cm, háčkovou stranu přišijeme asi 20 cm od levého rohu na barevnou vnější stranu, chlupatou stranu asi 5 cm od pravého rohu na světlou vnitřní stranu. Když to uděláte náhodou obráceně, opět se nic neděje, maminkám levačkám by to stejně vyhovovalo opačně, nechte tak.
 


6. Připravíme si tkanice. Máme je přežehlené napůl a okraje vložené dovnitř, celé po obvodu dokola prošijeme (prošíváme i na straně, kde je pouze složení napůl, budou trošku pevnější). Ve výsledku jsou asi 120 cm dlouhé a 2,5 cm široké.



7. Zbývá nám poslední úkol, přišít tkanice. Zavinovačku položíme barevnou stranou nahoru. Vyznačíme si půlku tkanice (špendlíkem), metr vedeme od spodního rohu zavinky směrem k rohu hlavičky (roh tam nemáte, máte jej mírně kulatý, ne jako já, ten můj naštěstí není na fotu vidět). První tkanici si našpendlíme asi 48 cm od spodního kraje, druhou 60 cm od spodního kraje, střed tkanice by měl ležet zhruba na krečovském metru, prostě uprostřed zavinky. Tkanice přišijeme asi na šířku 20 cm, stačí obdélníček a na kratších stranách raději i se zpátečkou, ať se nevytrhnou.



 A máme hotovo! Živé miminko se u nás už nenajde, tak aspoň panenka po mě:-)




Na střih neuplatňuji žádná autorská práva, je to klasický čtverec, porodnice požaduje ty šňůrky (tkanice), protože jsou zvyklí miminka zavazovat, můžete jej využít také.

30 komentářů:

  1. Dobrý večer, vůbec mi nejdou zobrazit fotky fotonávodu :-( Možná budu v dohledné době zabálku potřebovat a šít budu raději dopředu :-) Děkuji

    OdpovědětVymazat
  2. krásný návod.Ráda se do akce zapojím.Děkuji ♥

    OdpovědětVymazat
  3. šila se skvěle = perfektní "blbuvzdorný" návod :-)...díky za něj :-)Monika mopsinka

    OdpovědětVymazat
  4. Dobry den, bude se akce konat i letos? Rada bych se pripojila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, již potřetí ve své historii jsme zavinovačky předávali začátkem prosince 2012, což je zhruba před měsícem. Pokud máte možnost nějakou zavinovačku ušít, můžete ji jakékoliv nemocnici předat i sama, budou velmi vděční. V Brně ve všech 3 porodnicích preferují tyto typy, na které je tento návod, v jiných městech používají možná jiné, na to je potřeba se přeptat.

      Vymazat
  5. Podobné "akce" se konají nepřetržitě, např. pod hlavičkou Dobrotet. Mrkněte na www.dobrotety.cz nebo na FB profil Dobrotet... Zavinovaček je potřeba stále.....

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za návod. Mám ušito.

    OdpovědětVymazat
  7. Dobrý den,

    děkuji za návod na zavinovačku, budu podle něj šít svůj vůbec první kousek:-) Nedávno jsem od babičky dostala starší šicí stroj, tak uvidíme, jak se s tím poperu. Budu šít v menším vydání na panenku a bez šňůrek, dvouletá dcera by je stejně neuměla zavázat.
    Tu látku znám:) Kdysi jsem jí koupila v Ikee a dcera z ní má látkový domeček pod schody a poštáře (šila švadlena, ne já).
    Chtěla jsem se zeptat, zda jste někdy nešila tašku na kočárek? Chtěla bych jí vytvořit dceři na dětský kočárek. Tak kdyby bylo nějaké foto, dost by mi to usnadnilo tvoření... Jsem naprostý začátečník, i když snad docela manuálně zručný:) Celé dětství jsem strávila šitím (v ruce), vyšíváním, tvořením, vyráběním... chci se trochu odreagovat a zavzpomínat na staré časy.
    Zdraví,
    Martina Hepnerová

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Martino,
      doufám, že se vám zavinovačka pro panenku povedla. Tašku na kočárek jsem nešila, ale asi bych na kočárek pro panenky volila jen naprosto jednoduchý střih. 2 obdélníky, klopu na suchý zip a popruh tak dlouhý, aby šel navléct na madlo kočárku. Až se vám daří! Zuzana

      Vymazat
  8. Pěknou neděli! Potřebuji se Vás zeptat: když chci ušít zavinovačku o základních rozměrech 90x90cm, mám upravovat místo našití suchého zipu a tkanic (trojčlenkou:-))? Děkuji za odpověď!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, tkanice to bude chtít přišít výš, suché zipy by také byly moc volné, kdyby se dodržela vzdálenost od krajů. Ať se zavinka podaří!

      Vymazat
  9. Super návod, ikdyž nejsem švadlenka, zvládla jsem zavinovačku hravě a jsem na sebe moc hrdá, díky za super nápad jak si zpříjemnit čekání na miminko :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Ahoj Zuzko, tenhle komentář už se chystám psát dlouho, ale nějak na to pořád zapomínám. Ale protože podle toho šije spousta lidí zavinky do porodnic pořád, tak mi to nedá. Šila jsem na svá děcka a střih není moc dobrý. 75x75 je na novorozeně moc. Ten spodní okraj měly až u krku a navíc suché zipy byly na špatném místě a dítě v zavince mělo hrozně moc prostoru a v podstatě vůbec nebylo zavinuté, jen jako pod dekou. Vyzkoušeno a to měl každý 3 kila a bylo to hrozně velký. Musela jsem je na své potomky přešívat hlavně ty zipy, předpokládám, že v porodce používají hlavně ty tkaničky protože zipy jsou tak o 15 cm jinde. Na novorozeňata by stačila i 70x70. Já už spojí zavinku bohužel poslala dál, tak nemůžu přeměřit, jak to sedělo.
    Určitě by stálo zato to znovu zkonzultovat a opravit, ať jsou miminka co nejspokojenější.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj, díky za reakci.
      Pokud se šije ze čtverce 75 x 75 cm, výsledek je nějakých 72(73) x 72(73) cm a takto si to v porodnici přáli, bylo to s nimi tehdy takto domluveno, původní návod byl určen pro hromadné šití do brněnské porodnice. Suchý zip jsem zkoušela na panence, novorozeně tehdy nebylo v dosahu, určitě jsou lepší ty tkanice, suchý zip snadno rozkopne i čerstvé miminko. Každopádně by bylo fajn zjistit, jaké umístění suchých zipů by vyhovovalo více, já osobně už tu možnost mít nebudu:-) Ale zkusím se poptat v okolí, jestli někdo toto šití zkoušel, jak návod lépe upravit.
      Pro domácí použití mi přijde nanic šít zavinovačku jen takhle malinkou, miminka hrozně rychle rostou a aby vydržela aspoň ty 3 měsíce, je potřeba udělat ji větší. Novorozenci ten spodní roh ohnout.
      Kdybys měla v okolí někoho, kdo by zkoušel dle návodu šít a měl by lepší nápad na umístění suchých zipů, tak dej určitě vědět. Pa Z.

      Vymazat
    2. tak jsem vylezla na půdu do bedny a poměřila klasickou zavinovačku s krajkou, ve které jsem vyrostla jak já, tak moje děti (a teď ji vyperu pro vnouče). Má rozměr 76x76 cm a plus přídavky na šev. 70 cm by mě přišlo tak na panenku... Jdu pro domácí běžné používání (přece jen žehlení kraječek dá práci) ušít zavinku podle Zuzky návodu - stejně jako jsem ji před lety šila šila v akci pro Brno. Zuzi díky moc

      Vymazat
  11. Ahoj, tak já dnes také ušila svou první zavinovačku :-) Povedla se, jen na vyzkoušení budu ještě muset chvíli počkat. Suché zipy jsem vynechala a kaničky na zavázání jsem ušila širší - z proužku šířky 15 cm, tj. výsledný proužek je 7,5 cm. Diky za perfektní návod. Lenka

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj, já šila pro panenku, co dcera dostala k vánocům :-) rozměry 60*60cm nám bohatě stačí. Jsem totální začátečník a výsledek je skvělý, moc děkuji :-) dovnitře jsem našila starou deku, která se mi moc nelíbila :-D

    OdpovědětVymazat
  13. Dekuji za navod, vysledek perfektni, na leto jsem vyztuzila 150g vatelinem, zda se mi akorat. V uvaze jsem mela pridani molitanu jako zpevneni zad, ale rekla jsem si, ze decko v zavinovacce stejne bude bud lezet nebo se chovat, tak vyztuha asi nema moc smysl. A pridam jeden tip - pokud mate dve barvy latek a vybirate suchy zip, tak je dobrou volbou zvolit dve barvy sucheho zipu a skombinovat je. Take se mi zda prakticke, ze jsem zvolila hackovou stranu 10cm, ale tu jemnou 20cm, utazeni je pak variabilni. A.

    OdpovědětVymazat
  14. Moc děkuji za tento návod, zavinovačka se povedla a už se těším, až ji na svém Zdenánkovi vyzkouším:)

    OdpovědětVymazat
  15. Moc děkuji za návod, už mám ušito pro neteř :)

    OdpovědětVymazat
  16. Dobrý den, díky moc za návod moje první a velmi povedená práce. Už vím jak na šití všeho co mám naplánované 😀.

    OdpovědětVymazat
  17. Dobrý den, moc děkuji za návod. Šila jsem pro vnoučátko. Na vrchní látku jsem použila jemný fleece a dovnitř pláténko. Samozřejmě vatelín uprostřed. Mám z ní radost, díky Vám.

    OdpovědětVymazat
  18. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  19. Zdravim, dekuji za jednoduchy navod, zavinovacku jsem diky tomu vyrobila asi za dve hodky od zacatku do konce. Uz se tesim jak si v ni mimco prinesu domu.

    OdpovědětVymazat
  20. Také se přidávám, moc děkuji za návod, moje 3 zavinovačka a konečně je dokonalá, děkuji

    OdpovědětVymazat
  21. Děkuji moc za super návod. Šila jsem poprvé a zavinovačka se povedla.😊

    OdpovědětVymazat
  22. Dobrý den. Děkuji za podrobný návod. Hodně mi pomohl. Budu šít pro druhého vnoučka, tak snad se zavinovačka povede :-).

    OdpovědětVymazat