pozadí

pondělí 17. listopadu 2014

Fotonávod na adventní kalendář z panelu

A Tutorial for an Adventcalendar


Byla jsem požádána o návod na ušití adventního kalendáře z koupeného předtištěného panelu. A protože jsem s tímhle v různých šicích skupinkách radila už vícekrát, rozhodla jsem se vše postupně sepsat do fotonávodu. Přála bych si, aby byl srozumitelný i pro začínající švadlenky.


Po zakoupení předtištěného panelu, kde bývá jak pozadí, tak kapsičky, dokoupíme (nebo najdeme v zásobách, stačí např. starší prostěradlo) zhruba stejně velkou podobně barevnou bavlněnou látku jako podšívku a kus termolínu (nebo vatelínu či světlého flísu). Látky vysrážíme. Takové malé kousky neperu v pračce, ale zaleju je v umyvadle horkou (ne vařící!) vodou, nechám cca 20 minut schládnout, pověsím, vyžehlím. Pozor u červené barvy (a vůbec všech sytějších tmavších barev), mají tendenci pouštět, takže hlídat, aby se nezabarvily i světlé kousky.


Část s natištěnými kapsičkami odstříhneme a tak jak je, vcelku, ji položíme lícem na líc na podšívku. Našpendlíme, aby se nám látky nepohnuly a kapsičky jednu po druhé obšijeme tak, aby zůstala na SPODNÍ části kapsičky díra na otočení. Na začátku šití se vždy 2 stehy vrátím, abych zapošitím šev zpevnila a při obracení se mi nerozjížděl, to samé dělám na konci šití. Na tuto část používám jehlu č. 70 a světlou nit. Pozor tam, kde se budou kapsičky našívat v pásu, ne jednotlivě, je potřeba obšít dokola celý pás (u mě na fotce je to spodní řada kapes).



Teď vytáhneme špendlíky a vše rostříháme (rozřežeme) na jednotlivé kapsičky (či pásy kapes). Každé kapsičce odstříhneme rohy, to se dělá cca 1mm od švu v rohu.


Každou kapsičku (nebo pás) převrátíme na líc, dáme si práci s hezkým vytažením rohů (na to mám takového plastového pomocníka - na fotce ta tmavě modrá placatá věc), zbytek dovytáhnu špendlíkem a vyžehlíme. Tohle je piplačka, ale když si s tím dáme opravdu práci, výsledek bude skutečně stát za to.


Připravíme si zbytek podšívky (lícem dolů), na ni položíme termolín (vatelín nebo ten flís, zkrátka co máme jako výztuhu) a předtištěné pozadí kapsáře. Já si na tuto část podšívku škrobím, aby byl kapsář pokud možno trošku prkenný, hezky držel tvar, ale není to nutností. Vše si na volných místech sešpendlíme, aby nám tyto 3 vrstvy hezky držely pohromadě. Nyní na příslušná místa našpendlíme připravené kapsičky. Jednotlivé kapsičky přišijeme ladící nití. Tady už používám silnější jehlu, třeba č. 80, sedmdesátka je na tolik vrstev málo.


Pokud se našívá pás kapes, nejdříve uděláme svislé švy (mezi kapsami), teprve potom projedeme kraje a spodní část. Přišitím hezky zašijeme díry po obracení kapes, protože jsou na spodní části.



Nyní prošijeme panel po obvodu předtištěného rámečku. Odřežeme (odstříhneme) přebytky dokola, připravíme si lemovací proužek - stačí rovný, zde rozhodně nepoužíváme šikmý proužek, a promyslíme si zavěšení kalendáře. Je čas připravit si buď trojúhelníky do rohů nebo nějaká poutka, tkanice apod. Já jsem si udělala 4 čtverce 8 x 8 cm, přeložila je napůl a dala každý do jednoho rohu. Do nich pak na vrchní i spodní stranu vložím tyčku.



Nakonec celý panel dokola olemujeme. Já si řežu pruh 4 cm široký (dlouhý jako je celý obvod kalendáře + pár centimetrů na zašití) a v zakladači si ho sežehlím. Mám zakladač šířky 18 mm, jde to i bez něj, ale protože lemuju docela často, tahle vychytávka se mi vyplatí. Nedříve přišívám na zadní straně, potom našpendlím na přední stranu a opět na mašině prošiju na přední straně.

Problémem bývají hezké rohy, takže jsem nafotila i postup šití rohů. Když se blížím k rohu, skončím mašinou asi 7 mm před koncem. Srovnám si celý roh dle fotky č. 2. Pak začnu šít úplně od kraje novou stranu. Když mám takto obšité celé dílo, otočím si jej lícem nahoru a proužek si po obvodu všude našpendlím. Rohy teď snadno vytvaruji.





Pokud šlo vše dobře, mám olemování hezké na přední i zadní straně. Pokud někde fousek vyjel, spravím to, protože chci, abych se za své dílo nemusela stydět:-) Nebojte, pářu také často, i když nerada. Teď už stačí jen dodat tyčky a naplnit kapsičky!



5 komentářů:

  1. Super nápad, tyhle kapsičky vypadají o moc lépe, než jak jsem je dělala já :).

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji moc, hodně mi to pomůže!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Děkuji moc za návod, stále jsem přemýšlela jak na to :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Nádherné..Nechápu, jak tohle může někdo umět. Krása.

    OdpovědětVymazat